INSTRUKCJA
BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY W GABINECIE ZABIEGOWYM
1.
Uwagi ogólne
Do samodzielnej pracy w gabinecie
zabiegowym może przystąpić pracownik
który uzyskał zezwolenie na pracę przy nim od bezpośredniego przełożonego.
Winien
to być pracownik:
q pełnoletni,
q legitymujący się:
- odpowiednim wykształceniem ,
- przeszkoleniem
-
wstępnym, ogólnym i instruktażem
stanowiskowym bhp,
-
w zakresie ochrony ppoż.,
- dobrym stanem zdrowia, potwierdzonym zaświadczeniem
lekarskim lekarza medycyny pracy,
q wypoczęty,
q trzeźwy.
2.
Przed rozpoczęciem pracy:
Pracownik powinien:
q Szczegółowo
zapoznać się ze stanowiskową instrukcją bhp znajdującą się na stanowisku pracy.
q Ubrać
się w odzież roboczą i ochronną przewidzianą do użycia na danym stanowisku
pracy (łatwe do prania ubranie robocze, jałowe rękawiczki gumowe, ochraniacze
na obuwie, maseczka lub półmaska). Zdjąć także z rąk wszystkie zbędne
przedmioty takie jak biżuteria itp.
q Sprawdzić
stan wyposażenia technicznego stanowiska w tym stan techniczny maszyn i
urządzeń ,narzędzi , osłon i zabezpieczeń.. Stan i ciągłość przewodów
elektrycznych zasilających (zewnętrznych), stan wtyczek i gniazd z bolcem
zerowania.
UWAGA!
W
razie stwierdzenia jakichkolwiek uszkodzeń ,czy usterek nie wolno podejmować
pracy . Należy niezwłocznie powiadomić o
tym swojego bezpośredniego przełożonego w celu szybkiej ich likwidacji. Dopiero
po upewnieniu się, że zostały one usunięte pracownik może przystąpić do wykonania
zadania.
q Sprawdzić
i ewentualnie uzupełnić zapas ochron (rękawiczki gumowe) i narzędzi
jednorazowego użytku.
q Zapewnić
dobre oświetlenie, włączyć wentylację czy też inne urządzenia gwarantujące
bezpieczną pracę.
q Usunąć
wszystkie zbędne przedmioty znajdujące się w miejscu pracy, zapewnić by podłoga
wokół stanowiska pracy była sucha i
czysta.
q Upewnić
się czy rozpoczęcie pracy nie spowoduje
zagrożeń dla osób przebywających na tym stanowisku pracy lub w jego
bezpośrednim otoczeniu.
q Zapoznać
się z zadaniami na dzień bieżący.
3.
W czasie pracy:
q Ściśle
stosować się do zaleceń:
a.
stanowiskowej instrukcji bhp,
b.
poleceń i wskazówek przełożonych.
q Sprawdzić,
czy nie ma żadnych zagrożeń wypadkowych. Czy pomieszczenie jest prawidłowo oświetlone, podłoga jest
równa czysta ,niczym nie zatarasowana.
q Utrzymywać
ład i porządek w miejscu pracy.
q Podczas
wykonywania pracy koncentrować całą swoją uwagę wyłącznie na czynnościach
wykonywanych, zgodnie z procedurami lub zaleceniami lekarskimi. Pracować z
szybkością odpowiadającą naturalnemu rytmowi pracy.
q Wykonywać
prace tylko zlecone przez bezpośredniego przełożonego.
q Materiały
używane podczas procesu pracy składować tak, by nie stwarzały żadnych zagrożeń
wypadkowych. Narzędzia powinny być odkładane na ściśle wyznaczone miejsca.
q Do
wykonywania zabiegów używać narzędzi poddanych prawidłowej sterylizacji i
materiałów medycznych mających odpowiednie atesty.
q Odpady
medyczne winny być natychmiast po ich użyciu segregowane i usuwane do oznakowanych
pojemników celem dalszej utylizacji.
q W
przypadku ukłucia się czy też skaleczenia należy stosować się do
instrukcji „zasady postępowania przy
ekspozycji na krew lub inny materiał zakaźny”
q W
razie konieczności opuszczenia swojego stanowiska pracy pracownik zobowiązany
jest pozostawić swoje stanowisko pracy w takim stanie by nie spowodować
jakichkolwiek zagrożeń.
q W
razie wątpliwości co do sposobu wykonywanych zadań, pracownik winien zwrócić
się do przełożonego lub przeszkolonych fachowców o szczegółowe instrukcje.
Pracę może podjąć ponownie po usunięciu wątpliwości i (najlepiej) pod fachowym
dozorem przełożonego.
UWAGA!
W
gabinecie zabiegowym nie wolno spożywać posiłków, pić napojów i palić tytoniu.
4.
Pracownikowi nie wolno:
q stosować
niebezpiecznych metod pracy, tak, by stwarzać zagrożenia dla siebie, czy
otoczenia,
q nie
stosować się do szczegółowych instrukcji i zaleceń przełożonych,
q przekazywać
do użycia sprzętu niewłaściwie wyjałowionego, czy też nie wyjałowionego,
q pracować
bez nakazanych ochron osobistych,
q usuwać
znaków zabezpieczających,
q naprawiać
urządzeń elektrycznych będących pod napięciem (jeśli pracownik nie ma do tego
odpowiednich uprawnień),
q dotykać
przewodów elektrycznych będących pod napięciem,
q oświetlać
stanowiska pracy lampami przenośnymi o napięciu większym niż 24 V,
q dopuszczać
do pracy na swoim stanowisku pracy jakichkolwiek osób bez wiedzy przełożonego,
q przeszkadzać
innym w pracy,
q tarasować
przejścia i dojścia do stanowiska pracy, sprzętu p poż i wyłączników prądu
elektrycznego,
5.
Po zakończeniu pracy należy:
q uporządkować
gabinet,
q wyłączyć
dopływ energii zasilającej,
q używane
instrumenty medyczne oddać do sterylizacji,
q uzupełnić
niezbędny zapas sprzęty jednorazowego użytku, materiałów medycznych i
opatrunkowych,
q dokładnie
oczyścić stanowisko robocze, ułożyć nieużyte materiały jednorazowe (jeśli nie
straciły sterylności) i pomocnicze w miejscach na to przeznaczonych,
q oczyścić
używane ochrony osobiste i odłożyć je na stałe miejsce ich przechowywania,
q upewnić
się czy pozostawione stanowisko i urządzenia nie stworzą żadnych zagrożeń dla
otoczenia,
q przekazać
informacje o stanie zaawansowania wykonywanych prac swojemu bezpośredniemu
przełożonemu.
q zamknąć
gabinet i zabezpieczyć przed wejściem osób niepowołanych.
6.
Uwagi dodatkowe:
Obsługujący gabinet zabiegowy
powinien:
q dbać
o higienę osobistą i schludny wygląd,
q wiedzieć,
że praca którą wykonuje jest bardzo odpowiedzialna. Dzięki prawidłowemu jego
działaniu zapewniony jest prawidłowy proces leczenia pacjenta i nie jest on
narażony na dodatkowe zagrożeni tzn.
zakażenia wewnątrzszpitalne,
q w
razie wątpliwości co do prawidłowości swoich działań, czy też prawidłowości
pracy sterylizatora pracownik zwrócić się o dodatkowe wskazówki do
bezpośredniego przełożonego, czy służb fachowych.
q w
razie zauważenia pożaru lub innego zagrożenia zaalarmować otoczenie, podjąć
próbę likwidacji zagrożenia (o ile jest to możliwe), a następnie zawiadomić o
zaistniałej sytuacji przełożonych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz