INSTRUKCJA BHP
NA
STANOWISKU PRACY Z KOMPUTEREM I NISZCZARKĄ
1. Do pracy na stanowisku z komputerem może
przystąpić osoba, która:
· przeszła profilaktyczne badania lekarskie
z uwzględnieniem badań wzroku i
przedłożyła orzeczenie lekarskie bez przeciwwskazań do pracy na stanowiskach
wyposażonych w monitory ekranowe oraz posiada
szkolenie wstępne z zakresu bhp i ppoż., została zapoznana z instrukcją i
dopuszczona do pracy.
2.
Uciążliwość pracy z komputerem – należy przestrzegać:
· ustawienie ekranu monitora powinno ograniczać olśnienie i odbicie
światła,
· odległości między sąsiednimi monitorami powinny wynosić co najmniej 0,6
m., a między pracownikiem i tyłem sąsiedniego monitora co najmniej 0,8 m.,
· odległość oczu pracownika od ekranu monitora powinna wynosić 400-750
mm,
· oświetlenie powinno zapewniać komfort pracy wzrokowej: należy
ograniczyć olśnienie bezpośrednie od opraw, okien, przezroczystych,
półprzezroczystych ścian, jasnych płaszczyzn pomieszczenia oraz olśnienie odbiciowe
od ekranu monitora - przez zastosowanie
odpowiednich opraw oświetleniowych, instalowanie żaluzji w oknach,
· klawiatura powinna mieć możliwość regulacji kąta nachylenia w zakresie
0-15o,
· klawiaturę należy ustawiać tak aby odległość między klawiaturą a
przednią krawędzią stołu była nie mniejsza niż 100mm,
· krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać
dostateczną stabilność, odpowiednią, co najmniej pięciopodporową podstawę z
kółkami jezdnymi, powinno umożliwiać regulację wysokości siedziska w zakresie
400-500mm, licząc od podłogi; umożliwiać regulację pochylenia oparcia w
zakresie: 5o do przodu i
30o do tyłu; posiadać wyprofilowaną płytę
siedziska i oparcia odpowiednią do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka
udowego kończyn dolnych; umożliwiać obrót wokół osi pionowej o 360o; oraz powinno być wyposażone w
podłokietniki,
· mechanizmy regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia winny być
łatwo dostępne, proste w obsłudze i tak
usytuowane, aby regulację można wykonywać w pozycji siedzącej,
· wszystkie elementy wyposażenia powinny znajdować się w zasięgu rąk, być
osiągalne bez konieczności przyjmowania przez pracownika wymuszonych pozycji,
· konstrukcja stołu powinna umożliwiać dogodne ustawienie elementów
wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora i
klawiatury,
· należy łączyć przemiennie pracę związaną z obsługą monitora ekranowego
z innymi rodzajami prac nie obciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w
innych pozycjach ciała,
· pomieszczenia, w których pracują komputery, jeżeli nie ma
zainstalowanych urządzeń klimatyzacyjnych, powinny być często wietrzone, w
pomieszczeniach należy utrzymywać wilgotność względną powietrza nie mniejszą
niż 40% oraz temperaturę 21-23oC,
· czyścić z kurzu powierzchnię ekranu przed rozpoczęciem pracy ściereczką
antystatyczną lub bawełnianą a podczas pracy często zmieniać pozycje, by
zmniejszyć zmęczenie mięśni.
3.
Pracownik zatrudniony na stanowisku pracy z monitorami ekranowymi ma
prawo do:
· co najmniej 5 - minutowej przerwy, wliczanej do czasu pracy, po każdej
godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego,
· do okularów korygujących wzrok, jeżeli badania lekarskie wykażą
potrzebę ich stosowania,
· wyposażenia stanowiska pracy w podnóżek, jeśli wysokość krzesła
uniemożliwia pracownikowi płaskie, spoczynkowe ustawienie stóp na podłodze.
4.
Zakazy obwiązujące na stanowisku pracy z monitorami ekranowym,
obowiązuje:
· zakaz pracy z monitorem ekranowym powyżej 4 godz.
kobietom w ciąży,
· zakaz spożywania posiłków na stanowisku pracy,
· zakaz palenia tytoniu na stanowisku pracy i w pomieszczeniach pracy z
komputerami,
· zakaz samowolnego naprawiania urządzeń komputerowych, sprzętu i
wyposażenia stanowiskowego zasilanego
energią elektryczną,
· zakaz przechowywania na stanowisku magnesów, metali namagnesowanych,
biżuterii magnetycznej jak również noszenia tej biżuterii w pracy,
· zakaz czyszczenia na mokro obudowy komputera będącego pod napięciem,
· zakaz używania do czyszczenia komputerów rozpuszczalników,
· zakaz zastawiania otworów wentylacyjnych komputera,
· zabrania się pracy na sprzęcie uszkodzonym bądź niesprawnym
technicznie.
· zakaz przechowywania na stanowisku pracy cieczy łatwopalnych,
5. Każde
zauważone nieprawidłowości w pracy komputera i sprzętu pomocniczego należy
niezwłocznie zgłaszać przełożonemu.
6. W razie zaistnienia wypadku – należy osobie
poszkodowanej udzielić pierwszej pomocy. Jeżeli zajdzie taka konieczność należy
wezwać pogotowie ratunkowe. O zaistniałym wypadku należy niezwłocznie
zawiadomić bezpośredniego przełożonego i służbę bhp w zakładzie pracy.
Podstawa Prawna:
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki
Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na
stanowiskach wyposażonych w monitory
ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz.973).
NISZCZARKA
DO PAPIERU
Przed rozpoczęciem pracy
należy zapoznać się z instrukcją i sprawdzić stan techniczny urządzenia.
Pamiętać że: urządzenie powinno być usytuowane blisko źródła prądu, aby była
możliwość szybkiego odłączenia z zasilania, nie należy umieszczać urządzenia a
trasach komunikacyjnych i z dala od źródeł ciepła, zadbać aby w trakcie
eksploatacji nie zalać przypadkowo urządzenia płynem.
Zasady i sposoby bezpiecznej pracy:
a.
obsługiwać niszczarkę zgodnie z instrukcją oraz koncentrować uwagę na
wykonywanej czynności,
b.
zabronione jest wkładanie rąk, palców lub innych przedmiotów do wejścia
papieru,
c. przed przenoszeniem, czyszczeniem urządzenie
zawsze wyłączyć i odłączyć od prądu,
d. w razie dostrzeżenia
objawów nienormalnej pracy należy urządzenie odłączyć z zasilania - nie
naprawiać niszczarki we własnym zakresie - w razie uszkodzenia należy korzystać
z usług autoryzowanego serwisu.
Uwaga: urządzenie nie jest przeznaczona do
częstego użycia. Zabrania się użytkowania niszczarki w sposób ciągły. Po
zniszczeniu pewnej partii papieru, należy wyłączyć urządzenie. Po około 10
minutowej przerwie w pracy można ponownie przystąpić do pracy.
Data Sporządził Uzgodniono pod
względem przepisów
BHP i ochrony ppoż.
Zatwierdził
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńI to mi się właśnie podoba, że każde stanowisko pracy ma swoje określone zasady odnośnie polityki BHP. Zresztą ja bardzo chętnie chodzę na szkolenia okresowe realizowane przez https://www.seka.pl gdzie za każdym razem dowiaduję się jakiś nowych rzeczy. W końcu to jest także obowiązek pracownika.
OdpowiedzUsuńKażde stanowisko pracy ma okreslone zasady BHP tak samo badania
OdpowiedzUsuńKazdy z nas przed podjęciem pracy miał szkolenia BHP i lekarza medycyny pracy też. Lekarz medycyny pracy zajmuje się diagnostyką, leczeniem i profilaktyką chorób http://www.aszkolenia.pl/1740/czym-zajmuje-sie-medycyna-pracy.html . Przeprowadza badania wstępne, okresowe i kontrolne pracowników.
OdpowiedzUsuńOgólnie samo BHP jest przecież bardzo ważne i dla mnie raczej nie powinno być żadnych odstępstw w tej materii. Polecam zdecydowanie każdemu przeczytanie fajnego wpisu https://znaki-bhp.pl/rola-znakow-bhp-dla-substancji-chemicznych gdyż właśnie z=oznaczenia BHP dla substancji chemicznych jest niezwykle istotne.
OdpowiedzUsuńDokładnie tak zgadzam się. Jeśli chodzi o instrukcje przeciwpożarowe to śmiało można ich szukać w TECHEM, sklep oferuje szeroki wybór artykułów z branży BHP
Usuń