INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY
DLA PRACOWNIKÓW
MYJĄCYCH OKNA W BUDYNKACH PIĘTROWYCH,
NA WYSOKOŚCI POW. 3 M.
1. UWAGI OGÓLNE
Do
samodzielnej pracy przy myciu okien może przystąpić pracownik który uzyskał
dopuszczenie do pracy od bezpośredniego przełożonego oraz posiada:
·
ważne
przeszkolenie BHP i PPOŻ., ważne badania lekarskie bez przeciwwskazań do
zatrudnienia, ukończył 18 lat i posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe.
Pracownik
przystępujący do pracy powinien być wypoczęty, w stanie nie wskazującym na
spożycie alkoholu i narkotyków oraz ubrany w odzież roboczą, ochronną.
2. PRZED ROZPOCZĘCIEM PRACY:
Pracownik
powinien:
·
Szczegółowo
zapoznać się z instrukcją bhp na stanowisku pracy i wysłuchać instruktażu.
·
Ubrać
się w odzież roboczą i ochronną przewidzianą do użycia na danym stanowisku
pracy - kombinezon roboczy, nakrycie głowy, buty przystosowane do pracy na
drabinie, rękawice ochronne, okulary do ochrony oczu. Winien on także zdjąć z
rąk wszystkie zbędne przedmioty takie jak biżuteria itp.
·
Przygotować
sprzęt - sprawne technicznie drabiny przenośne i materiały potrzebne podczas
wykonywanej pracy - płyny do mycia szyb, płyny do mycia stolarki okiennej,
szmaty, gąbki, skrobaki do usuwania twardych zanieczyszczeń itp.
·
Usunąć
wszystkie zbędne przedmioty znajdujące się w miejscu pracy, zapewnić by podłoga
wokół stanowiska pracy była sucha i
czysta.
·
Upewnić
się czy rozpoczęcie pracy nie spowoduje
zagrożeń dla osób postronnych na stanowisku
pracy i w jego otoczeniu oraz zapoznać się z zadaniami na dzień bieżący.
·
Jeśli
nie stwierdza się zagrożeń na danym stanowisku roboczym można przystąpić do
wykonywania zadań.
3. W CZASIE PRACY:
·
Ściśle
stosować się do zaleceń: instrukcji bhp oraz poleceń i wskazówek przełożonych.
·
Podczas
wykonywania pracy koncentrować całą swoją uwagę wyłącznie na czynnościach
wykonywanych. Pracować z szybkością odpowiadającą naturalnemu rytmowi pracy
wykonując tylko prace zlecone przez bezpośredniego przełożonego.
·
Materiały
używane podczas procesu pracy składować w taki sposób by nie stwarzały zagrożeń
wypadkowych a narzędzia powinny być odkładane na ściśle wyznaczone miejsca.
·
Jeśli
pracownik musi przebywać na parapecie okiennym winien zastosować odpowiedni
zabezpieczenia - pasy lub szelki
bezpieczeństwa.
·
Jeśli
w czasie pracy musi korzystać z drabiny, podestów, schodków musi pamiętać aby
były one sprawne technicznie i były ustawiane zgodnie z przepisami.
·
Prace
na wysokości należy wykonywać tak, by nie przeszkadzać pozostałym pracownikom.
Jeśli istnieje potrzeba rozkręcania stolarki okiennej należy wykonywać to za
pomocą sprawnych narzędzi, zachowując odpowiednią ostrożność.
·
W
razie konieczności opuszczenia stanowiska pracy pracownik powinien sprawdzić,
czy pozostawione narzędzia pracy nie stworzą zagrożeń dla innych pracowników.
·
W
razie wątpliwości w zakresie wykonania zadania, pracownik powinien zwrócić się
do przełożonego lub innych przeszkolonych fachowców o szczegółowe instrukcje.
Pracę może podjąć ponownie po usunięciu wątpliwości.
Pracownikowi nie wolno:
·
stosować
niebezpiecznych metod pracy, stwarzać zagrożenia dla siebie, czy otoczenia,
·
nie
stosowania się do szczegółowych instrukcji i zaleceń przełożonych,
·
stosowania
niewłaściwych metod pracy lub pracować bez nakazanych ochron osobistych,
·
korzystać
z niesprawnych technicznie drabin, podestów, schodków,
·
wykorzystywać
do pracy niewłaściwych, niesprawnych narzędzi: śrubokrętów, kluczy, do
rozkręcania i skręcania stolarki okiennej,
·
wykonywać
pracę podczas burzy, silnych wiatrów czy innych zagrożeniach,
·
wykonywać
pracę na wysokości: na drabinie, podeście itp.
przy złym samopoczuciu. Należy zgłosić niedyspozycję przełożonemu, który
zadecyduje o dalszym przebiegu pracy,
·
używania
niewłaściwych płynów do mycia - rozpuszczalniki, benzyny itp.,
·
naprawiać
urządzeń elektrycznych będących pod napięciem - jeśli pracownik nie ma do tego
odpowiednich uprawnień lub dotykać przewodów elektrycznych będących pod
napięciem,
·
oświetlać
stanowiska pracy lampami przenośnymi o napięciu większym niż 24 V,
·
dopuszczać
do pracy na swoim stanowisku pracy jakichkolwiek postronnych osób,
·
przeszkadzać
innym w pracy lub tarasować przejścia i
dojścia do stanowiska pracy, sprzętu przeciwpożarowego i wyłączników prądu elektrycznego,
·
pozostawiania
po zakończonej pracy bałaganu, zużytych szmat, mokrych podłóg itp.
·
palenia
i używania otwartego ognia podczas wykonywania pracy. Palić wolno tylko w
miejscach do tego wyznaczonych i odpowiednio oznakowanych.
4. PO ZAKOŃCZENIU PRACY:
·
dokładnie
oczyścić stanowisko robocze, ułożyć narzędzia i przyrządy pomocnicze w
miejscach na to przeznaczonych oraz oczyścić używane ochrony osobiste i odłożyć
je na stałe miejsce ich przechowywania,
·
upewnić
się czy pozostawione stanowisko i urządzenia nie stworzą żadnych zagrożeń dla
otoczenia oraz przekazać informacje o stanie zaawansowania wykonywanych prac
swojemu bezpośredniemu przełożonemu.
Uwagi
dodatkowe:
Pracownik
myjący okna wewnątrz pomieszczeń winien:
- zadbać o higienę osobistą i schludny wygląd zewnętrzny,
- w razie wątpliwości co do prawidłowości swoich
działań, pracownik powinien zwrócić się o dodatkowe wskazówki do bezpośredniego
przełożonego, czy służb fachowych.
Wszystkie
okoliczności mogące zagrozić bezpieczeństwu obsługującego bądź osobom postronnym
zobowiązują pracownika do
meldowania o nich przełożonym. W
przypadku znalezienia się w bezpośrednim niebezpieczeństwie na skutek
nieprzestrzegania przez zakład zasad bhp pracownik ma prawo powstrzymać się od
wykonywania pracy z zachowaniem prawa do
wynagrodzenia, nie może jednak odmówić podjęcia innej równorzędnej pracy, gdy
niezwłoczne usunięcie zagrożeń przy poprzednio wykonywanej pracy nie jest
możliwe.
Data: Opracował:
Uzgodniono pod
względem przepisów
BHP i ochrony ppoż.
Zatwierdził:
Jak widać to każde stanowisko ma swoje wytyczne jeśli chodzi o kwestie związane z BHP i jestem zdania, że jak najbardziej warto jest co nieco o nich wiedzieć. Zresztą sam niedawno czytałem na stronie https://znaki-bhp.pl/sprzet-ochrony-ukladu-oddechowego-zgodny-z-norma-pn-en-133 o tym jakie są sprzęty odnośnie ochrony układu oddechowego.
OdpowiedzUsuńOdpowiednie oznakowanie to podstawa, więc znaki elektryczne i inne są po prostu konieczne. Znaleźć je można w TECHEM
OdpowiedzUsuń