Translate

niedziela, 26 maja 2013

BHP DLA PRACOWNIKÓW MYJĄCYCH OKNA W BUDYNKACH PIĘTROWYCH, NA WYSOKOŚCI POW. 3 M.

INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY
                        DLA PRACOWNIKÓW MYJĄCYCH OKNA W BUDYNKACH PIĘTROWYCH,
             NA WYSOKOŚCI POW. 3 M.

1.   UWAGI OGÓLNE
Do samodzielnej pracy przy myciu okien może przystąpić pracownik który uzyskał dopuszczenie do pracy od bezpośredniego przełożonego oraz posiada:
·         ważne przeszkolenie BHP i PPOŻ., ważne badania lekarskie bez przeciwwskazań do zatrudnienia, ukończył 18 lat i posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe.
Pracownik przystępujący do pracy powinien być wypoczęty, w stanie nie wskazującym na spożycie alkoholu i narkotyków oraz ubrany w odzież roboczą, ochronną.
       
2.   PRZED ROZPOCZĘCIEM PRACY:
Pracownik powinien:
·         Szczegółowo zapoznać się z instrukcją bhp na stanowisku pracy i wysłuchać instruktażu.
·         Ubrać się w odzież roboczą i ochronną przewidzianą do użycia na danym stanowisku pracy - kombinezon roboczy, nakrycie głowy, buty przystosowane do pracy na drabinie, rękawice ochronne, okulary do ochrony oczu. Winien on także zdjąć z rąk wszystkie zbędne przedmioty takie jak biżuteria itp.
·         Przygotować sprzęt - sprawne technicznie drabiny przenośne i materiały potrzebne podczas wykonywanej pracy - płyny do mycia szyb, płyny do mycia stolarki okiennej, szmaty, gąbki, skrobaki do usuwania twardych zanieczyszczeń itp.
·         Usunąć wszystkie zbędne przedmioty znajdujące się w miejscu pracy, zapewnić by podłoga wokół  stanowiska pracy była sucha i czysta.
·         Upewnić się czy rozpoczęcie pracy  nie spowoduje zagrożeń dla osób postronnych na  stanowisku pracy i w jego otoczeniu oraz zapoznać się z zadaniami na dzień bieżący.
·         Jeśli nie stwierdza się zagrożeń na danym stanowisku roboczym można przystąpić do wykonywania zadań.

3.   W CZASIE PRACY:
·         Ściśle stosować się do zaleceń: instrukcji bhp oraz poleceń i wskazówek  przełożonych.
·         Podczas wykonywania pracy koncentrować całą swoją uwagę wyłącznie na czynnościach wykonywanych. Pracować z szybkością odpowiadającą naturalnemu rytmowi pracy wykonując tylko prace zlecone przez bezpośredniego przełożonego.
·         Materiały używane podczas procesu pracy składować w taki sposób by nie stwarzały zagrożeń wypadkowych a narzędzia powinny być odkładane na ściśle wyznaczone miejsca.
·         Jeśli pracownik musi przebywać na parapecie okiennym winien zastosować odpowiedni zabezpieczenia  - pasy lub szelki bezpieczeństwa.
·         Jeśli w czasie pracy musi korzystać z drabiny, podestów, schodków musi pamiętać aby były one sprawne technicznie i były ustawiane zgodnie z przepisami.
·         Prace na wysokości należy wykonywać tak, by nie przeszkadzać pozostałym pracownikom. Jeśli istnieje potrzeba rozkręcania stolarki okiennej należy wykonywać to za pomocą sprawnych narzędzi, zachowując odpowiednią ostrożność.
·         W razie konieczności opuszczenia stanowiska pracy pracownik powinien sprawdzić, czy pozostawione narzędzia pracy nie stworzą zagrożeń dla innych pracowników.
·         W razie wątpliwości w zakresie wykonania zadania, pracownik powinien zwrócić się do przełożonego lub innych przeszkolonych fachowców o szczegółowe instrukcje. Pracę może podjąć ponownie po usunięciu wątpliwości.

 Pracownikowi nie wolno:
·         stosować niebezpiecznych metod pracy, stwarzać zagrożenia dla siebie, czy otoczenia,
·         nie stosowania się do szczegółowych instrukcji i zaleceń przełożonych,
·         stosowania niewłaściwych metod pracy lub pracować bez nakazanych ochron osobistych,
·         korzystać z niesprawnych technicznie drabin, podestów, schodków,
·         wykorzystywać do pracy niewłaściwych, niesprawnych narzędzi: śrubokrętów, kluczy, do rozkręcania i skręcania stolarki okiennej,
·         wykonywać pracę podczas burzy, silnych wiatrów czy innych zagrożeniach,
·         wykonywać pracę na wysokości: na drabinie, podeście itp.  przy złym samopoczuciu. Należy zgłosić niedyspozycję przełożonemu, który zadecyduje o dalszym przebiegu pracy,
·         używania niewłaściwych płynów do mycia - rozpuszczalniki, benzyny itp.,
·         naprawiać urządzeń elektrycznych będących pod napięciem - jeśli pracownik nie ma do tego odpowiednich uprawnień lub dotykać przewodów elektrycznych będących pod napięciem,
·         oświetlać stanowiska pracy lampami przenośnymi o napięciu większym niż 24 V,
·         dopuszczać do pracy na swoim stanowisku pracy jakichkolwiek postronnych osób,
·         przeszkadzać innym w pracy lub  tarasować przejścia i dojścia do stanowiska pracy, sprzętu przeciwpożarowego  i wyłączników prądu elektrycznego,
·         pozostawiania po zakończonej pracy bałaganu, zużytych szmat, mokrych podłóg itp.
·         palenia i używania otwartego ognia podczas wykonywania pracy. Palić wolno tylko w miejscach do tego wyznaczonych i odpowiednio oznakowanych.

4.   PO ZAKOŃCZENIU PRACY:
·         dokładnie oczyścić stanowisko robocze, ułożyć narzędzia i przyrządy pomocnicze w miejscach na to przeznaczonych oraz oczyścić używane ochrony osobiste i odłożyć je na stałe miejsce ich przechowywania,
·         upewnić się czy pozostawione stanowisko i urządzenia nie stworzą żadnych zagrożeń dla otoczenia oraz przekazać informacje o stanie zaawansowania wykonywanych prac swojemu bezpośredniemu przełożonemu.  

Uwagi dodatkowe:
Pracownik myjący okna wewnątrz pomieszczeń winien:
-  zadbać o higienę osobistą  i schludny wygląd zewnętrzny,
-  w razie wątpliwości co do prawidłowości swoich działań, pracownik powinien zwrócić się o dodatkowe wskazówki do bezpośredniego przełożonego, czy służb fachowych.       
Wszystkie okoliczności mogące zagrozić bezpieczeństwu obsługującego bądź osobom postronnym zobowiązują pracownika  do meldowania  o nich przełożonym. W przypadku znalezienia się w bezpośrednim niebezpieczeństwie na skutek nieprzestrzegania przez zakład zasad bhp pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy z zachowaniem  prawa do wynagrodzenia, nie może jednak odmówić podjęcia innej równorzędnej pracy, gdy niezwłoczne usunięcie zagrożeń przy poprzednio wykonywanej pracy nie jest możliwe.

Data:                      Opracował:                                                                      Uzgodniono pod względem przepisów
                                                                                                                                         BHP i ochrony ppoż.


Zatwierdził:



2 komentarze:

  1. Jak widać to każde stanowisko ma swoje wytyczne jeśli chodzi o kwestie związane z BHP i jestem zdania, że jak najbardziej warto jest co nieco o nich wiedzieć. Zresztą sam niedawno czytałem na stronie https://znaki-bhp.pl/sprzet-ochrony-ukladu-oddechowego-zgodny-z-norma-pn-en-133 o tym jakie są sprzęty odnośnie ochrony układu oddechowego.

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiednie oznakowanie to podstawa, więc znaki elektryczne i inne są po prostu konieczne. Znaleźć je można w TECHEM

    OdpowiedzUsuń