Instrukcja BHP
eksploatacji wózków jezdnych
z napędem silnikowym
i ruchu na drogach zakładowych
Kierowcą wózka jezdnego z napędem silnikowym
może być osoba, która:
jest pełnoletnia,
ukończyła kurs dla
kierowców wózków i otrzymała świadectwo stwierdzające nabycie kwalifikacji w
zawodzie kierowcy dla danego typu wózka,
spełnia wymagania
zdrowotne potwierdzone zaświadczeniem lekarskim bez przeciwwskazań
psychofizycznych do wykonywania pracy kierowcy,
posiada imienne
zezwolenie pracodawcy do kierowania wózkami na terenie zakładu pracy.
Przed przystąpieniem do codziennej
eksploatacji wózka kierowca ma obowiązek:
sprawdzić
prawidłowość działania układów: kierowniczego, hamulcowego, napędowego,
mechanizmów podnoszenia oraz osprzętu;
sprawdzić sprawność
oświetlenia i sygnalizacji, prawidłowość działania urządzeń
pomiarowo-kontrolnych oraz elementów i urządzeń zabezpieczających kierowcę i
osoby współuczestniczące w czynnościach transportowych.
Fakt sprawdzenia
stanu technicznego wózka należy bezwzględnie odnotować w książce eksploatacji
wózka.
Kierowca i osoby
bezpośrednio uczestniczące w czynnościach transportowych zobowiązani są
pracować w kaskach ochronnych.
Ładunki wolno
przewozić tylko z widłami opuszczonymi na wysokość od 15-30 cm nad ziemią i
masztem wózka maksymalnie pochylonym do tyłu.
Przerywając pracę
wózka i zamierzając oddalić się od niego, kierowca zobowiązany jest do:
opuszczenia wideł
wózka na ziemię,
zaciągnięcia hamulca
ręcznego,
wyjęcia kluczyka ze
stacyjki w celu zapobieżenia użyciu wózka przez osoby niepowołane.
Wszelkie zauważone
uszkodzenia lub nieprawidłowości w pracy wózka należy zgłaszać przełożonym i
wpisywać do książki codziennej eksploatacji wózka.
Kierowca wózka
powinien dbać o jego należyty stan techniczny, przestrzegać postanowień instrukcji
obsługi wózka i jego osprzętu oraz przepisów i zasad BHP i ppoż. obowiązujących w zakładzie.
Kierowcy wózka zabrania się:
użytkowania wózka
niezgodnie z przeznaczeniem,
pozostawiania wózka z
podniesionym ładunkiem,
wchodzenia i
schodzenia z wózka w czasie jazdy,
podnoszenia i
przewożenia osób na widłach lub obudowie wózka,
gwałtownego ruszania,
hamowania lub skręcania,
jazdy wózkiem z
jednoczesnym podnoszeniem lub opuszczaniem ładunku,
pracy wózkiem, który
jest niesprawny technicznie,
przekraczania maksymalnego
obciążenia przewidzianego dla danego typu wózka,
trzymania nóg i
innych części ciała poza obrysem wózka,
jazdy ze zbyt dużą
prędkością,
używania wózka do
pchania innych pojazdów,
jechania przodem przy zjazdach z ładunkiem z pochyłości,
używania wózka na
drogach o szerokości jezdni nie dostosowanej do szerokości wózka i wymiarów
przewożonych na nim ładunków,
wjeżdżania do wagonów
kolejowych lub pojazdów samochodowych bez sprawdzenia, czy ciężar wózka wraz z
ładunkiem nie przekracza ich dopuszczalnej nośności, czy są zabezpieczone przed
samoczynną zmianą położenia oraz czy stan podłogi umożliwia bezpieczny wjazd do
wagonu lub pojazdu,
pozostawiania wózka z
włączonym silnikiem,
używania wózka do
ciągnięcia wózków doczepnych, jeżeli ich liczba lub ciężar ładunku przekraczają
wielkości określone przez producenta,
układania towarów w
taki sposób, że wystają one poza boczny obrys wózka,
używania wózka w
pomieszczeniach o niesprawdzonej wytrzymałości stropów i podłóg lub
wytrzymałości mniejszej niż wymagana dla obciążonego wózka,
używania wózków na
drogach lub placach o nawierzchni nieodpowiadającej warunkom określonym w dokumentacji
techniczno-ruchowej wózka lub o pochyleniu przekraczającym zdolność pokonywania
wzniesień przez wózek.
Na drogach zakładowych
obowiązuje ruch prawostronny.
Wózki transportowe na
terenie zakładu mogą się poruszać z maksymalną prędkością 10 km/godz.
Kierowca wózka
powinien zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu przez bramy,
zakręty, rampy i ciągi komunikacyjne, po których poruszają się ludzie.
Drogi transportowe,
po których poruszają się wózki, powinny być oznakowane
i odpowiednio
szerokie.
Nawierzchnie dróg
transportowych powinny spełniać warunki określone w dokumentacji
techniczno-ruchowej wózka.
Opracował Zatwierdził
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz