INSTRUKCJA BHP
NA STANOWISKU PRACY Z
KOMPUTEREM I NISZCZARKĄ
1. Do pracy na stanowisku z komputerem może
przystąpić osoba, która:
· przeszła profilaktyczne badania lekarskie
z uwzględnieniem badań wzroku i
przedłożyła orzeczenie lekarskie bez przeciwwskazań do pracy na stanowiskach
wyposażonych w monitory ekranowe oraz posiada
szkolenie wstępne z zakresu bhp i ppoż., została zapoznana z instrukcją i
dopuszczona do pracy.
2. Uciążliwość pracy z
komputerem – należy przestrzegać:
· ustawienie ekranu monitora powinno ograniczać olśnienie i odbicie
światła,
· odległości
między sąsiednimi monitorami powinny wynosić co najmniej 0,6 m., a między
pracownikiem i tyłem sąsiedniego monitora co najmniej 0,8 m.,
· odległość oczu
pracownika od ekranu monitora powinna wynosić 400-750 mm,
· oświetlenie
powinno zapewniać komfort pracy wzrokowej: należy ograniczyć olśnienie
bezpośrednie od opraw, okien, przezroczystych, półprzezroczystych ścian,
jasnych płaszczyzn pomieszczenia oraz olśnienie odbiciowe od ekranu
monitora - przez zastosowanie
odpowiednich opraw oświetleniowych, instalowanie żaluzji w oknach,
· klawiatura
powinna mieć możliwość regulacji kąta nachylenia w zakresie 0-15o,
· klawiaturę
należy ustawiać tak aby odległość między klawiaturą a przednią krawędzią stołu
była nie mniejsza niż 100mm,
· krzesło
stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać dostateczną
stabilność, odpowiednią, co najmniej pięciopodporową podstawę z kółkami
jezdnymi, powinno umożliwiać regulację wysokości siedziska w zakresie
400-500mm, licząc od podłogi; umożliwiać regulację pochylenia oparcia w
zakresie: 5o do przodu i
30o do tyłu; posiadać wyprofilowaną płytę
siedziska i oparcia odpowiednią do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka
udowego kończyn dolnych; umożliwiać obrót wokół osi pionowej o 360o; oraz powinno być wyposażone w
podłokietniki,
· mechanizmy
regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia winny być łatwo
dostępne, proste w obsłudze i tak
usytuowane, aby regulację można wykonywać w pozycji siedzącej,
· wszystkie
elementy wyposażenia powinny znajdować się w zasięgu rąk, być osiągalne bez
konieczności przyjmowania przez pracownika wymuszonych pozycji,
· konstrukcja
stołu powinna umożliwiać dogodne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska
pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora i klawiatury,
· należy łączyć
przemiennie pracę związaną z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami
prac nie obciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała,
· pomieszczenia,
w których pracują komputery, jeżeli nie ma zainstalowanych urządzeń
klimatyzacyjnych, powinny być często wietrzone, w pomieszczeniach należy
utrzymywać wilgotność względną powietrza nie mniejszą niż 40% oraz temperaturę
21-23oC,
· czyścić z
kurzu powierzchnię ekranu przed rozpoczęciem pracy ściereczką antystatyczną lub
bawełnianą a podczas pracy często zmieniać pozycje, by zmniejszyć zmęczenie
mięśni.
3. Pracownik zatrudniony na
stanowisku pracy z monitorami ekranowymi ma prawo do:
· co najmniej 5 - minutowej przerwy, wliczanej do czasu pracy, po każdej
godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego,
· do okularów
korygujących wzrok, jeżeli badania lekarskie wykażą potrzebę ich stosowania,
· wyposażenia
stanowiska pracy w podnóżek, jeśli wysokość krzesła uniemożliwia pracownikowi
płaskie, spoczynkowe ustawienie stóp na podłodze.
4. Zakazy obwiązujące na
stanowisku pracy z monitorami ekranowym, obowiązuje:
· zakaz pracy z monitorem ekranowym powyżej 4 godz.
kobietom w ciąży,
· zakaz
spożywania posiłków na stanowisku pracy,
· zakaz palenia
tytoniu na stanowisku pracy i w pomieszczeniach pracy z komputerami,
· zakaz
samowolnego naprawiania urządzeń komputerowych, sprzętu i wyposażenia stanowiskowego zasilanego energią elektryczną,
· zakaz
przechowywania na stanowisku magnesów, metali namagnesowanych, biżuterii
magnetycznej jak również noszenia tej biżuterii w pracy,
· zakaz
czyszczenia na mokro obudowy komputera będącego pod napięciem,
· zakaz używania
do czyszczenia komputerów rozpuszczalników,
· zakaz
zastawiania otworów wentylacyjnych komputera,
· zabrania się
pracy na sprzęcie uszkodzonym bądź niesprawnym technicznie.
· zakaz
przechowywania na stanowisku pracy cieczy łatwopalnych,
5. Każde zauważone
nieprawidłowości w pracy komputera i sprzętu pomocniczego należy niezwłocznie
zgłaszać przełożonemu.
6. W
razie zaistnienia wypadku – należy osobie poszkodowanej udzielić pierwszej
pomocy. Jeżeli zajdzie taka konieczność należy wezwać pogotowie ratunkowe. O
zaistniałym wypadku należy niezwłocznie zawiadomić bezpośredniego przełożonego
i służbę bhp w zakładzie pracy.
Podstawa
Prawna:
Rozporządzenie
Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie
bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach
wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz.973).
NISZCZARKA DO PAPIERU
Przed
rozpoczęciem pracy należy zapoznać się z instrukcją i
sprawdzić stan techniczny urządzenia. Pamiętać że: urządzenie powinno być
usytuowane blisko źródła prądu, aby była możliwość szybkiego odłączenia z
zasilania, nie należy umieszczać urządzenia a trasach komunikacyjnych i z dala
od źródeł ciepła, zadbać aby w trakcie eksploatacji nie zalać przypadkowo
urządzenia płynem.
Zasady
i sposoby bezpiecznej pracy:
a. obsługiwać
niszczarkę zgodnie z instrukcją oraz koncentrować uwagę na wykonywanej
czynności,
b. zabronione jest
wkładanie rąk, palców lub innych przedmiotów do wejścia papieru,
c. przed przenoszeniem, czyszczeniem urządzenie
zawsze wyłączyć i odłączyć od prądu,
d. w razie dostrzeżenia
objawów nienormalnej pracy należy urządzenie odłączyć z zasilania - nie
naprawiać niszczarki we własnym zakresie - w razie uszkodzenia należy korzystać
z usług autoryzowanego serwisu.
Uwaga:
urządzenie nie jest przeznaczona do częstego użycia. Zabrania się użytkowania
niszczarki w sposób ciągły. Po zniszczeniu pewnej partii papieru, należy
wyłączyć urządzenie. Po około 10 minutowej przerwie w pracy można ponownie
przystąpić do pracy.
Data
Sporządził Uzgodniono pod
względem przepisów
BHP i ochrony ppoż.
Zatwierdził
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz