INSTRUKCJA
BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY DLA PRACOWNIKA
MYJĄCEGO OKNA W
BUDYNKACH PIĘTROWYCH
1.
Uwagi ogólne
Do
samodzielnej pracy przy myciu okien może przystąpić pracownik który uzyskał
zezwolenie na pracę od bezpośredniego przełożonego oraz:
q
posiada ważne przeszkolenie BHP i
PPOŻ
q
posiada ważne badania lekarskie bez
przeciwwskazań, potwierdzone zaświadczeniem lekarskim lekarza medycyny pracy,
q
posiada odpowiednie kwalifikacje
zawodowe,
q
ukończył 18 lat.
Pracownik przystępujący do pracy
ponadto powinien być:
q
wypoczęty,
q
w stanie nie wskazującym na spożycie
alkoholu i narkotyków,
q
ubrany w odzież roboczą, ochronną
2.
Przed rozpoczęciem pracy:
Pracownik powinien:
q
Szczegółowo zapoznać się ze
stanowiskową instrukcją bhp znajdującą się na stanowisku pracy.
q
Wysłuchać instruktażu przełożonego.
q
Ubrać się w odzież roboczą i
ochronną przewidzianą do użycia na danym stanowisku pracy (kombinezon roboczy,
nakrycie głowy, buty przystosowane do pracy na drabinie, rękawice ochronne,
okulary do ochrony oczu). Winien on także zdjąć z rąk wszystkie zbędne
przedmioty takie jak biżuteria itp.
q
Przygotować sprzęt (drabiny
przenośne- sprawne technicznie) i materiały potrzebne podczas wykonywanej pracy
(płyny do mycia szyb, płyny do mycia stolarki okiennej, szmaty, gąbki, skrobaki
do usuwania twardych zanieczyszczeń itp.)
q
Usunąć wszystkie zbędne przedmioty
znajdujące się w miejscu pracy, zapewnić by podłoga wokół stanowiska pracy była sucha i czysta.
q
Upewnić się czy rozpoczęcie
pracy nie spowoduje zagrożeń dla osób
przebywających na tym stanowisku pracy lub w jego bezpośrednim otoczeniu.
q
Zapoznać się z zadaniami na dzień
bieżący.
q
Jeśli nie stwierdza się zagrożeń na
danym stanowisku roboczym można przystąpić do wykonywania zadań.
3.
W czasie pracy:
q
Ściśle stosować się do zaleceń:
-
stanowiskowej instrukcji bhp,
-
poleceń i wskazówek przełożonych.
q
Podczas wykonywania pracy
koncentrować całą swoją uwagę wyłącznie na czynnościach wykonywanych. Pracować
z szybkością odpowiadającą naturalnemu rytmowi pracy.
q
Wykonywać prace tylko zlecone przez
bezpośredniego przełożonego.
q
Materiały używane podczas procesu
pracy składować tak, by nie stwarzały żadnych zagrożeń wypadkowych. Narzędzia
powinny być odkładane na ściśle wyznaczone miejsca.
q
Jeśli pracownik musi przebywać na
parapecie okiennym winien zastosować odpowiedni zabezpieczenia to znaczy pasy
lub szelki bezpieczeństwa.
q
Jeśli podczas pracy musi korzystać z
drabiny, podestów, lub schodków musi pamiętać o tym, by były one sprawne
technicznie i że winny być one ustawiane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
q
Prace na wysokości należy wykonywać
tak, by nie przeszkadzać pozostałym pracownikom realizującym swoje zadania.
q
Jeśli istnieje potrzeba rozkręcania
stolarki okiennej należy wykonywać to za pomocą sprawnych narzędzi, zachowując
ostrożność.
q
W razie konieczności opuszczenia
swojego stanowiska pracy pracownik zobowiązany jest sprawdzić, czy pozostawione
narzędzia pracy nie stworzą zagrożeń dla chociażby przechodzących obok innych
pracowników.
q
W razie wątpliwości co do sposobu
wykonania zadania, pracownik winien
zwrócić się do przełożonego lub przeszkolonych fachowców o szczegółowe
instrukcje. Pracę może podjąć ponownie po usunięciu wątpliwości i (najlepiej)
pod fachowym dozorem przełożonego.
Pracownikowi nie
wolno:
q
stosować niebezpiecznych metod
pracy, tak, by stwarzać zagrożenia dla siebie, czy otoczenia,
q
nie stosowania się do szczegółowych
instrukcji i zaleceń przełożonych,
q
stosowania niewłaściwych metod
pracy,
q
pracować bez nakazanych ochron
osobistych,
q
korzystać z niesprawnych technicznie
drabin, podestów, schodków,
q
wykorzystywać do pracy
niewłaściwych, niesprawnych narzędzi (śrubokrętów, kluczy) do rozkręcania i
skręcania stolarki okiennej,
q
wykonywać pracę podczas burzy,
silnych wiatrów czy innych zagrożeniach,
q
wykonywać pracę na wysokości (na
drabinie, podeście itp.) przy złym samopoczuciu. Należy zgłosić niedyspozycję
przełożonemu, który zadecyduje o dalszym przebiegu pracy pracownika,
q
używania niewłaściwych płynów do
mycia, w tym szczególnie niebezpiecznych (rozpuszczalniki, benzyny itp.),
q
naprawiać urządzeń elektrycznych
będących pod napięciem (jeśli pracownik nie ma do tego odpowiednich uprawnień),
q
dotykać przewodów elektrycznych
będących pod napięciem,
q
oświetlać stanowiska pracy lampami
przenośnymi o napięciu większym niż 24 V,
q
dopuszczać do pracy na swoim
stanowisku pracy jakichkolwiek osób bez wiedzy przełożonego,
q
przeszkadzać innym w pracy,
q
tarasować przejścia i dojścia do
stanowiska pracy, sprzętu przeciwpożarowego
i wyłączników prądu elektrycznego,
q
pozostawiania po zakończonej pracy
bałaganu, zużytych szmat, mokrych podłóg itp.
q
palenia i używania otwartego ognia
podczas wykonywania pracy. Palić wolno tylko w miejscach do tego wyznaczonych i
odpowiednio oznakowanych.
4.
Po zakończeniu pracy:
q
dokładnie oczyścić stanowisko
robocze, ułożyć narzędzia i przyrządy pomocnicze w miejscach na to
przeznaczonych,
q
oczyścić używane ochrony osobiste i
odłożyć je na stałe miejsce ich przechowywania,
q
upewnić się czy pozostawione
stanowisko i urządzenia nie stworzą żadnych zagrożeń dla otoczenia,
q
przekazać informacje o stanie
zaawansowania wykonywanych prac swojemu bezpośredniemu przełożonemu.
Uwagi dodatkowe:
Pracownik myjący okna wewnątrz
pomieszczeń winien:
-
dbać o higienę osobistą i schludny wygląd,
-
w razie wątpliwości co do
prawidłowości swoich działań, pracownik powinien zwrócić się o dodatkowe wskazówki
do bezpośredniego przełożonego, czy służb fachowych.
Wszystkie okoliczności mogące
zagrozić bezpieczeństwu obsługującego bądź osobom postronnym zobowiązują
pracownika do meldowania o nich przełożonym. W przypadku znalezienia
się w bezpośrednim niebezpieczeństwie na skutek nieprzestrzegania przez zakład
zasad bhp pracownik ma prawo powstrzymać
się od wykonywania pracy (zachowuje on prawo do wynagrodzenia, nie może
jednak odmówić podjęcia innej
równorzędnej pracy, gdy niezwłoczne usunięcie zagrożeń przy poprzednio
wykonywanej pracy nie jest możliwe).
Opracował:
Zatwierdził:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz