INSTRUKCJA
BHP
przy
obsłudze łopaty mechanicznej
1. Przeznaczenie.
Łopata mechaniczna
służy do przemieszczania materiałów sypkich lub kawałkowych o granulacji do 50
mm na odległość do 30 m, np. na placach przeładunkowych piasku, węgla, żwiru,
pospółki, żużla i innych; może też pomagać w pracy betoniarek, przenośników
transportowych itp.
2. Obsługa.
·
Należy
ustawić przeciągarkę w miejscu pracy zależnie od kierunku przemieszczenia
materiałów (załadunek i wyładunek).
·
Sprawdzić
stan przeciągarki, liny, szufli, przewodu sterowniczego i jego połączeń i usunąć ewentualne usterki.
·
Zamocować przeciągarkę.
·
Włączyć
przewód zasilający do gniazda sieciowego.
·
Odciągnąć szuflę za uchwyt do miejsca, w który
ma być rozpoczęta praca.
·
Sprawdzić działanie łopaty uruchamiając ją na
chwilę bez zagłębiania szufli w grunt.
·
Po dokonaniu wszystkich czynności
przygotowawczych szuflę należy ustawić w położeniu roboczym i uruchomić przez
wciśnięcie przycisku sterowniczego na uchwycie szufli.
·
Szufla porusza się tylko w czasie naciskania na
przycisk.
·
Szuflę do tyłu należy odciągać ręcznie
puszczając uprzednio przycisk.
·
Praca będzie bezpieczna, jeżeli będą
przestrzegane następujące zalecenia:
- włączać szuflę tylko po
odpowiednim jej ustawieniu,
- szuflę prowadzić płynnie,
nie naciskając i nie zagłębiając jej nadmiernie,
- jeżeli szufla o coś zaczepi
(korzeń, kamień), natychmiast zwolnić przycisk i usunąć przeszkodę,
- jeżeli nastąpi samoczynne
zatrzymanie się szufli, przed ponownym włączeniem chwilę odczekać, aby silnik
ostygł,
- cały czas należy uważać,
aby nie uszkodzić przewodu sterowniczego,
- nie przyciągać szufli do
przyciągarki bliżej niż na 1 metr.
·
Przed przystąpieniem do pracy i po jej
zakończeniu należy sprawdzić dokręcenie śrub łączących, a poluzowane śruby
dokręcić.
·
Przed dłuższym postojem łopatę należy dokładnie
oczyścić z błota i brudu, nasmarować linę nośną i wszystkie elementy narażone
na korozję.
·
Po zakończeniu pracy trzeba wyłączyć przewód
zasilający z gniazdka sieciowego i zabezpieczyć całe urządzenie przed wpływami
atmosferycznymi i przypadkowym uszkodzeniem oraz uporządkować stanowisko pracy.
OPRACOWAŁ ZATWIERDZIŁ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz