Translate

niedziela, 26 maja 2013

BHP NA STANOWISKU PRACY Z KOMPUTEREM I NISZCZARKĄ


INSTRUKCJA  BHP
NA STANOWISKU PRACY Z KOMPUTEREM I NISZCZARKĄ
      
1.   Do pracy na stanowisku z komputerem może przystąpić osoba, która:
·    przeszła profilaktyczne badania lekarskie z  uwzględnieniem badań wzroku i przedłożyła orzeczenie lekarskie bez przeciwwskazań do pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe oraz posiada szkolenie wstępne z zakresu bhp i ppoż., została zapoznana z instrukcją i dopuszczona do pracy.
      
2.   Uciążliwość pracy z komputerem – należy przestrzegać:
·    ustawienie ekranu monitora powinno ograniczać olśnienie i odbicie światła,
·    odległości między sąsiednimi monitorami powinny wynosić co najmniej 0,6 m., a między pracownikiem i tyłem sąsiedniego monitora co najmniej 0,8 m.,
·    odległość oczu pracownika od ekranu monitora powinna wynosić 400-750 mm,
·    oświetlenie powinno zapewniać komfort pracy wzrokowej: należy ograniczyć olśnienie bezpośrednie od opraw, okien, przezroczystych, półprzezroczystych ścian, jasnych płaszczyzn pomieszczenia oraz olśnienie odbiciowe od ekranu monitora  - przez zastosowanie odpowiednich opraw oświetleniowych, instalowanie żaluzji w oknach,
·    klawiatura powinna mieć możliwość regulacji kąta nachylenia w zakresie 0-15o,
·    klawiaturę należy ustawiać tak aby odległość między klawiaturą a przednią krawędzią stołu była nie mniejsza niż 100mm,
·    krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać dostateczną stabilność, odpowiednią, co najmniej pięciopodporową podstawę z kółkami jezdnymi, powinno umożliwiać regulację wysokości siedziska w zakresie 400-500mm, licząc od podłogi; umożliwiać regulację pochylenia oparcia w zakresie: 5o do przodu i 30o do tyłu; posiadać wyprofilowaną płytę siedziska i oparcia odpowiednią do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych; umożliwiać obrót wokół osi pionowej o 360o;  oraz powinno być wyposażone w podłokietniki,
·    mechanizmy regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia winny być łatwo dostępne,  proste w obsłudze i tak usytuowane, aby regulację można wykonywać w pozycji siedzącej,
·    wszystkie elementy wyposażenia powinny znajdować się w zasięgu rąk, być osiągalne bez konieczności przyjmowania przez pracownika wymuszonych pozycji,
·    konstrukcja stołu powinna umożliwiać dogodne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora i klawiatury,
·    należy łączyć przemiennie pracę związaną z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nie obciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała,
·    pomieszczenia, w których pracują komputery, jeżeli nie ma zainstalowanych urządzeń klimatyzacyjnych, powinny być często wietrzone, w pomieszczeniach należy utrzymywać wilgotność względną powietrza nie mniejszą niż 40% oraz temperaturę 21-23oC,
·    czyścić z kurzu powierzchnię ekranu przed rozpoczęciem pracy ściereczką antystatyczną lub bawełnianą a podczas pracy często zmieniać pozycje, by zmniejszyć zmęczenie mięśni.
      
3.   Pracownik zatrudniony na stanowisku pracy z monitorami ekranowymi ma prawo do:
·    co najmniej 5 - minutowej przerwy, wliczanej do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego,
·    do okularów korygujących wzrok, jeżeli badania lekarskie wykażą potrzebę ich stosowania,
·    wyposażenia stanowiska pracy w podnóżek, jeśli wysokość krzesła uniemożliwia pracownikowi płaskie, spoczynkowe ustawienie stóp na podłodze.
      
4.   Zakazy obwiązujące na stanowisku pracy z monitorami ekranowym, obowiązuje:
·    zakaz  pracy  z monitorem ekranowym powyżej 4 godz. kobietom w ciąży,
·    zakaz spożywania posiłków na stanowisku pracy,
·    zakaz palenia tytoniu na stanowisku pracy i w pomieszczeniach pracy z komputerami,
·    zakaz samowolnego naprawiania urządzeń komputerowych, sprzętu i wyposażenia  stanowiskowego zasilanego energią elektryczną,
·    zakaz przechowywania na stanowisku magnesów, metali namagnesowanych, biżuterii magnetycznej jak również noszenia tej biżuterii w pracy,
·    zakaz czyszczenia na mokro obudowy komputera będącego pod napięciem,
·    zakaz używania do czyszczenia komputerów rozpuszczalników,
·    zakaz zastawiania otworów wentylacyjnych komputera,
·    zabrania się pracy na sprzęcie uszkodzonym bądź niesprawnym technicznie.
·    zakaz przechowywania na stanowisku pracy cieczy łatwopalnych,
5.  Każde zauważone nieprawidłowości w pracy komputera i sprzętu pomocniczego należy niezwłocznie zgłaszać przełożonemu.
6.  W razie zaistnienia wypadku – należy osobie poszkodowanej udzielić pierwszej pomocy. Jeżeli zajdzie taka konieczność należy wezwać pogotowie ratunkowe. O zaistniałym wypadku należy niezwłocznie zawiadomić bezpośredniego przełożonego i służbę bhp w zakładzie pracy.

Podstawa Prawna:
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach  wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz.973).
      

 

NISZCZARKA DO PAPIERU

Przed rozpoczęciem pracy należy zapoznać się z instrukcją i sprawdzić stan techniczny urządzenia. Pamiętać że: urządzenie powinno być usytuowane blisko źródła prądu, aby była możliwość szybkiego odłączenia z zasilania, nie należy umieszczać urządzenia a trasach komunikacyjnych i z dala od źródeł ciepła, zadbać aby w trakcie eksploatacji nie zalać przypadkowo urządzenia płynem.

Zasady i sposoby bezpiecznej pracy:
a. obsługiwać niszczarkę zgodnie z instrukcją oraz koncentrować uwagę na wykonywanej czynności,
b. zabronione jest wkładanie rąk, palców lub innych przedmiotów do wejścia papieru,
c. przed przenoszeniem, czyszczeniem urządzenie zawsze wyłączyć i odłączyć od prądu,
d. w razie dostrzeżenia objawów nienormalnej pracy należy urządzenie odłączyć z zasilania - nie naprawiać niszczarki we własnym zakresie - w razie uszkodzenia należy korzystać z usług autoryzowanego serwisu.
Uwaga: urządzenie nie jest przeznaczona do częstego użycia. Zabrania się użytkowania niszczarki w sposób ciągły. Po zniszczeniu pewnej partii papieru, należy wyłączyć urządzenie. Po około 10 minutowej przerwie w pracy można ponownie przystąpić do pracy.

Data                             Sporządził                                       Uzgodniono pod względem przepisów
                                                                                                                                         BHP i ochrony ppoż.


Zatwierdził 



6 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. I to mi się właśnie podoba, że każde stanowisko pracy ma swoje określone zasady odnośnie polityki BHP. Zresztą ja bardzo chętnie chodzę na szkolenia okresowe realizowane przez https://www.seka.pl gdzie za każdym razem dowiaduję się jakiś nowych rzeczy. W końcu to jest także obowiązek pracownika.

    OdpowiedzUsuń
  3. Każde stanowisko pracy ma okreslone zasady BHP tak samo badania

    OdpowiedzUsuń
  4. Kazdy z nas przed podjęciem pracy miał szkolenia BHP i lekarza medycyny pracy też. Lekarz medycyny pracy zajmuje się diagnostyką, leczeniem i profilaktyką chorób http://www.aszkolenia.pl/1740/czym-zajmuje-sie-medycyna-pracy.html . Przeprowadza badania wstępne, okresowe i kontrolne pracowników.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ogólnie samo BHP jest przecież bardzo ważne i dla mnie raczej nie powinno być żadnych odstępstw w tej materii. Polecam zdecydowanie każdemu przeczytanie fajnego wpisu https://znaki-bhp.pl/rola-znakow-bhp-dla-substancji-chemicznych gdyż właśnie z=oznaczenia BHP dla substancji chemicznych jest niezwykle istotne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak zgadzam się. Jeśli chodzi o instrukcje przeciwpożarowe to śmiało można ich szukać w TECHEM, sklep oferuje szeroki wybór artykułów z branży BHP

      Usuń