Translate

sobota, 9 lutego 2013

INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY DLA SPRZĄTACZKI

1. Uwagi ogólne
Do samodzielnej pracy przy na stanowisku sprzątaczki może przystąpić pracownik który uzyskał zezwolenie na pracę przy nim od bezpośredniego przełożonego oraz:
 posiada ważne przeszkolenie BHP i PPOŻ
 posiada ważne badania lekarskie bez przeciwwskazań, poświadczone  zaświadczeniem lekarskim lekarza medycyny pracy
 posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe,
 ukończył 18 lat.
Pracownik przystępujący do pracy ponadto powinien być:
 wypoczęty,
 w stanie nie wskazującym na spożycie alkoholu i narkotyków,
 ubrany w odzież roboczą, ochronną

2. Przed rozpoczęciem pracy:
Pracownik powinien:
 Szczegółowo zapoznać się ze stanowiskową instrukcją bhp znajdującą się na stanowisku pracy.
 Ubrać się w odzież roboczą i ochronną przewidzianą do użycia na danym stanowisku pracy (fartuch roboczy, rękawice ochronne, nakrycie głowy, odpowiednie buty). Zdjąć także z rąk wszystkie zbędne przedmioty takie jak biżuteria itp.
 Zapewnić dobre oświetlenie.
 Usunąć wszystkie zbędne przedmioty znajdujące się w miejscu pracy. 
 Upewnić się czy rozpoczęcie pracy  nie spowoduje zagrożeń dla osób przebywających na tym stanowisku pracy lub w jego bezpośrednim otoczeniu.
 Zapoznać się z zadaniami na dzień bieżący.

3. W czasie pracy:
 Ściśle stosować się do zaleceń:
- stanowiskowej instrukcji bhp,
- poleceń i wskazówek  przełożonych.
 Podczas wykonywania pracy koncentrować całą swoją uwagę wyłącznie na czynnościach wykonywanych. Pracować z szybkością odpowiadającą naturalnemu rytmowi pracy.
 Systematycznie usuwać śmieci, odpady ze śmietniczek. W pomieszczeniach palarni opróżniać zawartość popielniczek, po uprzednim sprawdzeniu, czy nie ma w nich tlących się niedopałków papierosów (w razie potrzeby należy zalać je wodą i dopiero wyrzucić do worków do których zbierane są śmieci).
 Worki wypełnione odpadkami papieru, makulaturą itp. należy usuwać do zasobników poza budynkiem.
 Wykonywać prace tylko zlecone przez bezpośredniego przełożonego.
 Materiały używane podczas procesu pracy składować tak, by nie stwarzały żadnych zagrożeń wypadkowych. Narzędzia powinny być odkładane na ściśle wyznaczone miejsca.
 W razie konieczności opuszczenia swojego stanowiska pracy pracownik zobowiązany jest zatrzymać obsługiwane maszyny (np. odkurzacze froterki), które mogą spowodować jakiekolwiek zagrożenia.
 W przypadku przerwy w dostawie prądu należy wyłączyć obsługiwane urządzenia.
 W razie wątpliwości co do obsługi urządzeń, czy stosowanych metod pracy pracownik winien zwrócić się do przełożonego lub przeszkolonych fachowców o szczegółowe instrukcje. Pracę może podjąć ponownie po usunięciu wątpliwości i (najlepiej) pod fachowym dozorem przełożonego.
 
Pracownikowi nie wolno:
 nie stosować się do szczegółowych instrukcji i zaleceń przełożonych,
 stosować niebezpieczne metody pracy, tak, by stwarzać zagrożenia dla siebie, czy otoczenia,
 jeśli podłogi są pastowane należy ustawiać tabliczki ,,Uwaga świeżo pastowane- palenie i używanie otwartego ognia zabronione,,. Tabliczka taka powinna znajdować się w miejscu przez okres około 0,5 godziny.
 składać szmat na grzejnikach i przewodach centralnego ogrzewania,
 stosować do mycia podłóg benzyny, czy innych palnych rozpuszczalników,
 pracowania bez nakazanych ochron osobistych,
 usuwać osłon czy znaków  zabezpieczających,
 naprawiać samodzielnie sprzęt, który wykorzystuje podczas wykonywanej pracy,
 naprawiać urządzeń elektrycznych ,
 dotykać przewodów elektrycznych będących pod napięciem,
 oświetlać stanowiska pracy lampami przenośnymi o napięciu większym niż 24 V,
 dopuszczać do pracy na swoim stanowisku pracy jakichkolwiek osób bez wiedzy przełożonego,
 przeszkadzać innym w pracy,
 tarasować przejścia i dojścia do stanowiska pracy, sprzętu przeciwpożarowego i wyłączników prądu elektrycznego,

4. Po zakończeniu pracy:
 wyłączyć dopływ energii w sprzątanych pomieszczeniach, sprawdzić, czy są wyłączone wszystkie urządzenia elektryczne, czy są zakręcone krany wodne, czy zamknięty jest dopływ gazu do pomieszczeń (uprzednio sprawdzić, czy np. w pochłaniaczu odkurzacza nie utkwił tlący się niedopałek papierosa),
 dokładnie oczyścić stanowisko robocze, ułożyć narzędzia i przyrządy pomocnicze w miejscach na to przeznaczonych,
 oczyścić używane ochrony osobiste i odłożyć je na stałe miejsce ich przechowywania,
 upewnić się czy pozostawione stanowisko i urządzenia nie stworzą żadnych zagrożeń dla otoczenia,
 przekazać informacje o stanie zaawansowania wykonywanych prac swojemu bezpośredniemu przełożonemu.
 pozamykać pomieszczenia po zakończeniu sprzątania.
 odnieść klucze od sprzątanych pomieszczeń na ustalone miejsce ich przechowywania. 
  

Uwagi dodatkowe:
Osoba sprzątająca powinna:
a. dbać o higienę osobistą  i schludny wygląd,
b. W razie wątpliwości co do prawidłowości swoich działań, czy też prawidłowości pracy urządzeń stosowanych w procesie pracy pracownik winien zwrócić się o dodatkowe wskazówki do bezpośredniego przełożonego, czy służb fachowych.       

Sporządził:                                                                                                 Zatwierdził:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz